Da lekebutikkgründer Trine-Lise Wessel Holst sendte produktene sine til en mammablogger som viste dem frem på TV2, gikk telefonlinjene hos Karo og Jossis fortryllende lekebutikk varme …

Det hender at du kommer over en butikk du aldri har lyst til å gå ut av igjen. En Ali Babas hule hvor du kan bruke flere timer på å kikke i hyllene, plukke opp og studere de fine detaljene på ting som du aldri har sett andre steder. – Jeg leter aktivt etter tingene som ikke alle andre har, og jeg importerer fra produsenter i hele Europa forteller lekebutikkgründer Trine Lise Wessel Holst, som også står bak distribusjonsfirmaet Andemor Norge.
– I butikken vil jeg at man skal få en opplevelse av å kjenne på nostalgien fra man selv var liten. De fleste varene er tatt ut av eskene slik at man kan se og kjenne på dem.  Dette skal være en butikk for barn i alle aldre, smiler hun. I tillegg til å ville gi kundene en god opplevelse, var det like viktig for Trine Lise å lage en butikk som bidrar positivt til byen. – Vi ønsket å lage noe unikt som kunne være med på å gi de som bor i Risør mer bredde og større utvalg.


Populær nettbutikk Når Trine Lise tar inn varer, ser hun etter leker som har en ekstra dimensjon, utover selve produktet. Barna skal ha en opplevelse, og gjerne lære noe. – Hos oss er ikke en spade bare en spade. Den har gjerne vunnet en Oscar i industridesign fordi den tar utgangspunkt barnas naturlige teknikk, sier hun og viser frem noe som ser mer ut som en tørkerullholder enn et graveinstrument. Men når hun viser hvordan man bruker den, slik en hund graver med potene i sanden, kommer aha-opplevelsen. Etter at noen av strandlekene hennes ble vist frem av en begeistret mammablogger på God morgen, Norge, tok salget helt av. For Trine Lise sender også varer til hele landet fra nettbutikken karoogjossi.no.

KaninerSnowboard
Prøvekaniner
Da butikken flyttet inn i nye lokaler midt i hjertet av Risør sentrum i vår, visste hun godt hva det nye «barnet» skulle hete – Karo og Jossis fortryllende lekebutikk, oppkalt etter de to døtrene på fire og seks år. – Jentene er det perfekte testpanelet for alle nye produkter vi tar inn. Hvis interessen deres blir fanget for en ting, vet vi at den favner et bredt aldersspenn. Det er veldig praktisk, ler hun. Og tror du at det bare er ting som appellerer til jenter hos Karo og Jossis, tar du feil. Dinosaur- og robotbyggesettene Bloco var julens bestselgere, badelekene Bath Blocks som klistrer seg til bad- og dusjvegger er like populære hos begge kjønn, og et stilig sjørøverskip i tre troner på toppen av en hylle.

Karo_Jossi_Sjørøverskip
Opplevelsesbutikk
– Det er noe her inne som jeg ikke ville hatt selv, smiler Trine Lise Wessel Holst. Produktene i butikken hennes oser av kvalitet. Her skal du være sikkert på at lekene kommer til å vare, og gjerne helt til neste generasjon. Likevel ligger prisene på samme nivå som hos konkurrentene. Og i Karo og Jossis fortryllende lekebutikk skjer det alltid noe litt utenom det vanlige. – I fjor hadde vi sandkasse i butikken, så ungene selv kunne teste om de likte den ergonomiske spaden og de kjekke, sammenleggbare strandbøttene i silikon. Så hva skal de finne på i år, tro? Muligheten for å doble lokalet i størrelse er tilstede, og Trine Lise har et mylder av ideer. Barneklær er allerede på vei inn, og kanskje skal hun lage en liten cafékrok? – Det er mange kunder som ønsker seg å kunne sette seg ned og nyte universet vi har skapt her. Vi får like gjerne besøk av foreldre og besteforeldre uten at barna er med, for at de riktig skal kunne kose seg i ro og mak og finne ting til barnerommet, forteller hun.
DSC_0119